Salg- og leveringsbetingelser for AS Pals
Dette dokumentet har til hensikt å tydeliggjøre arbeidsdelingen mellom kunde og Pals, slik at det
oppnås høy kvalitet i varestrømmen. Dette dokumentet adresserer ikke kundespesifikke betingelser
eller avtaler.
Bestilling
- Alle bestillinger gjøres via Pals nettbutikk (foretrukket), Pals kundeservice, eller andre relevante bestillingsportaler.
- Vi tilbyr et automatisk ordreforslag (plankjøp) i nettbutikken eller via epost i henhold til leveringsfrekvens. Kontakt kundeservice eller en av våre selgere for mer informasjon.
- Bestillinger for levering på fast kjørerute må foretas innen kl. 10.00 dagen før levering.
- Bestillinger til Nord-Norge må foretas senest tre virkedager før gjeldende leveringsdag.
Betaling
- Alle priser er oppgitt uten mva.
- Det er leveringsdagens priser som gjelder.
- Det tas forbehold om evt. feil i prislister.
- Våre generelle betalingsbetingelser er 21 dagers betalingsfrist fra fakturadato for kunder med god kredittverdighet. Alle nye kunder kredittvurderes.
- Ved forsinket betaling beregnes gebyr i henhold til gjeldende inkassolovgivning.
- Ved betalingsmislighold sendes det varsel og det innføres kredittstopp, videre kjøp må gjøres ved forhåndsbetaling.
- Ved ønske om papirfaktura utstedes dette mot et gebyr.
Levering
-
Det er kostnadsfri leveranse for kunder fra Namsos og sørover (postnummer 7800 eller lavere) som bestiller for mer enn 4000 kr per levering.
Det faktureres et ordregebyr på 500 kr for leveranser med verdi lavere enn 4000 kroner.
-
Det er kostnadsfri leveranse for kunder nord for Namsos (postnummer høyere enn 7800) som bestiller for mer enn 8000 kr per levering.
Det faktureres et ordregebyr på 1000 kr for leveranser med lavere verdi enn 8000 kroner.
-
Leveransen skjer etter forutbestemte kjøreruter og til avtalte tider. Produktene leveres på pall som kjølevarer, frossenvarer eller tørrvarer.
Det henvises for øvrig til Bransjestandard for varelevering (BVL), som regulerer forholdene.
Mottak
- Pals’ sjåfør må ha mulighet til å kontakte personalet via ringeklokke eller telefon.
- Om vinteren må kunden sørge for enkel og trygg adkomst ved f.eks. å måke, salte eller strø.
- Leveringen er gjennomført når varene er plassert på avtalt sted i varemottak og kontrollert/signert av kunden.
Priser
- Pals gjennomfører under normale omstendigheter prisjusteringer to ganger: 1. februar og 1. august.
- Dersom det forekommer unormale kostnadsøkninger (> 5 % ila. en måned) forbeholder Pals seg retten til å gjennomføre ekstraordinære prisøkninger med to ukers varsel.
- Ønskes priser kontakt din lokale Pals-representant eller Pals kundeservice på tlf. 66 77 06 00.
- Vi har et trinnbasert bonusprogram. Ta kontakt med kundeservice for å få informasjon om bonusprogrammet.
Reklamasjon
Reklamasjonsfrist
Hvis produktet har mangler som følge av transportskade, eller at leveransen ikke samsvarer med
spesifikasjonene i kontrakten (volum, varenr., etc.), skal kunden reklamere innen tre virkedager etter
mottatt vare. Hvis varen har andre mangler, som feil/dårlig kvalitet etc, skal kunden reklamere
innen 30 dager etter at manglen ble oppdaget, men alltid innenfor produktets holdbarhetstid.
Melding om reklamasjon
For å sikre en korrekt og hurtig behandling av reklamasjoner, er det avgjørende at reklamasjonen
inneholder fullstendig informasjon. Dokumentasjonen skal som et minimum inneholde:
- Ordrenr.,varenr., best før dato/lot nr, antall/mengde som er skadet/ødelagt
- Nøyaktig beskrivelse av hva det reklameres på
- Informasjon om lagringsforhold og behandling
- Skaden må dokumenteres med bilde
Informasjonen fylles ut på reklamasjonsskjema, som ligger på Pals’ hjemmeside. Gå til Reklamere
Behandling av reklamasjoner
Vi etterstreber å behandle reklamasjonen innen tre virkedager etter at skjema er fylt ut. Dersom saken
ikke lar seg løse innen tre virkedager, vil du bli informert om dette innen fristen.
Ved godkjent reklamasjon, vil varen bli erstattet så raskt som mulig. Dersom varen er kritisk og du ikke har tid til å vente til reklamasjonen er ferdigbehandlet ber vi deg kontakte kundeservice på
telefon 66 77 06 00 eller via e-post kundeservice@pals.no
Retningslinjer for retur og krediteringer
Hvis feil oppdages, kontakt kundeservice, for å få korrigert ordren. Retur grunnet feil gjort hos Pals,
det være seg feilplukk, kvalitetsavvik o.l, krediteres kunden så raskt som mulig.
All vareretur skal vurderes/godkjennes av AS Pals før evt. erstatning/kreditering innvilges. Varer
som returneres uten forhåndsgodkjennelse, blir i utgangspunktet ikke kreditert.